Typogragian peruskäsitteitä
Typografia on suuri kokonaisuus jonka alle kuuluu esim. fontti, riviväli, pastat ja tehosteet.
Ennen kirjasintyypin valintaa, pohdi:
- Kuka on asiakas?
- Mikä on asiakkaan toimiala?
- Millainen on kohderyhmä?
- Mikä on painotuotteen tavoite?
Kirkasta Brändiä!
Helsinki ja porvoo on vasta uudistaneet graafisen ohjelmiston kaupungilleen.
Ajatuksen maailma: Suunnittele itse fontti ja ajattele se kuvana, ja osana kuvaa ja kokonaisuutta.
Kirjoitettuna fontin nimi ja siitä, tarvitset nämä näytössä:
- Suur aakkoset
- Pien aakkoset
- Numerot
- Erikoismerkit
Teksihearkia
Mikä on oleellista ja epäoleellista?
Otsikot, leipäteksti ja rivivälit.
Tunnus/Logo Helsingin kaupungin
Helsinki fontti - Helsinki logo/tunnus.
H-kirjain on tärkein ja määrittelee logon kokoja, tyhjän tilan. Logon pienin määritelty koko on 25mm.
Tunnuksen suoja-alue:
- Määritelty, että H-kirjain mittaa suoja-alueen joko yhdellä tai kahdella H-kirjaimen koolla.
- Tämä on siksi, ettei mikään mene logon/tunnuksen päälle
- Marginaalit täytyy olla!
- Niin sanotusti pyhä asia, et voi tehdä muutoksia.
- Logo on tärkein asia!
Pinnanjako
GRID SYSTEM
- Laatikko/Ruudukko.
- Luo tunnistettavan kehyksen.
- Esim, Zalando perustuu tälläiseen, vaikka me emme sitä näe.
- Luo säännöt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti