keskiviikko 9. syyskuuta 2020

Graafisen suunnittelun Typografian peruskäsitteitä

Typogragian peruskäsitteitä

Typografia on suuri kokonaisuus jonka alle kuuluu esim. fontti, riviväli, pastat ja tehosteet.

Ennen kirjasintyypin valintaa, pohdi:

  • Kuka on asiakas?
  • Mikä on asiakkaan toimiala?
  • Millainen on kohderyhmä?
  • Mikä on painotuotteen tavoite?

 

Kirkasta Brändiä!

Helsinki ja porvoo on vasta uudistaneet graafisen ohjelmiston kaupungilleen.

Ajatuksen maailma: Suunnittele itse fontti ja ajattele se kuvana, ja osana kuvaa ja kokonaisuutta.

Kirjoitettuna fontin nimi ja siitä, tarvitset nämä näytössä:

  • Suur aakkoset
  • Pien aakkoset
  • Numerot
  • Erikoismerkit

 

Teksihearkia

Mikä on oleellista ja epäoleellista?

Otsikot, leipäteksti ja rivivälit.


Tunnus/Logo Helsingin kaupungin

Helsinki fontti - Helsinki logo/tunnus.

H-kirjain on tärkein ja määrittelee logon kokoja, tyhjän tilan. Logon pienin määritelty koko on 25mm. 

Tunnuksen suoja-alue:

  • Määritelty, että H-kirjain mittaa suoja-alueen joko yhdellä tai kahdella H-kirjaimen koolla.
  • Tämä on siksi, ettei mikään mene logon/tunnuksen päälle
  • Marginaalit täytyy olla!
  • Niin sanotusti pyhä asia, et voi tehdä muutoksia.
  • Logo on tärkein asia!

 

Pinnanjako

GRID SYSTEM
 
  • Laatikko/Ruudukko.
  • Luo tunnistettavan kehyksen.
  • Esim, Zalando perustuu tälläiseen, vaikka me emme sitä näe.
  • Luo säännöt.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asiakastyön & Työelämän näyttö

Asiakastyön ja Työelämän näyttö   Näyttöjä on yhteensä kahdeksan.  Asiakastyön näyttö (esim. graafinen suunnittelu & valokuvaus) Näytöss...